Strona Główna Zdrowie Czy agrest jest zdrowy? Właściwości odżywcze, zastosowanie i przeciwwskazania do spożywania agrestu

Czy agrest jest zdrowy? Właściwości odżywcze, zastosowanie i przeciwwskazania do spożywania agrestu

autor Ogarnij Ogród

Agrestem potocznie nazywamy krzew rośliny porzeczka agrest (ribes uva-crispa). Tak samo mówimy również na owoc tego krzewu. Są to jagody o jasno-zielonej barwie i słodko-kwaskowym smaku. Jeśli spojrzymy na niego pod słońce, często można zauważyć wewnętrzne, drobne pestki oraz podłużne, niekiedy rozgałęzione żyłki. Istnieje też jego mniej popularna, czerwona lub purpurowa odmiana. Czy owoce tego krzewu są zdrowe? Czy istnieją może jakieś przeciwskazania do spożywania agrestu? Jak przygotować zdrowe dania z jego użyciem?

  Owoc agrestu

Owoc agrestu, źródło: pikist.com

Właściwości odżywcze agrestu

Wielu z nas nie trzeba tej rośliny przedstawiać, ponieważ uprawiamy ją w swoich ogródkach. Ci, którzy sami jej nie posiadają, z pewnością widzieli jej owoce na przykład na targu. Nie wszyscy jednak wiedzą, jakie właściwości odżywcze ma agrest. Czy tak jak inne owoce może zapewnić nam zdrowie i piękno?

Agrest ma niewiele kalorii, a jednocześnie wiele korzystnych dla zdrowia składników. Na 150 gramów jest ich jedynie 66. Stanowi więc doskonałą przekąskę dla osób dbających o figurę i zdrowie. Ponadto wspomniana wyżej ilość, czyli jakieś trzy garście agrestu, zawiera:

  • Witaminę C (46% dziennego zapotrzebowania) 
  • Witaminę B5 (9% dziennego zapotrzebowania) 
  • Witaminę B6 (7% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź (12% dziennego zapotrzebowania) 
  • Magnez (12% dziennego zapotrzebowania) 
  • Potas (6% dziennego zapotrzebowania)

Warto sięgać po ten owoc, gdyż włączając go do codziennego jadłospisu, możemy stworzyć zbilansowaną i zdrową dietę, od której nie przybędzie nam na wadze. Oczywiście warto przy tym obliczyć swoje całościowe zapotrzebowanie kaloryczne. 

Krzew agrestu

Krzew agrestu, autor: MrGajowy3/pixabay.com

Jakie właściwości prozdrowotne ma agrest?

Odporność

Zawarta w agreście witamina C wspomaga odporność organizmu człowieka. Ten znany wszystkim antyoksydant ma niezwykle duże znaczenie ze względu na to, że nasz organizm nie jest w stanie sam go wyprodukować. Potrzebujemy więc na bieżąco dostarczać witaminę C pochodzącą najlepiej ze świeżych warzyw i owoców. Przyjmując ją profilaktycznie, skracamy czas trwania oraz intensywność infekcji. Warto więc spożywać przetwory z agrestu zwłaszcza jesienią, kiedy chorujemy najczęściej. 

Odchudzanie

Owoc agrestu jest wyjątkowo mało kaloryczny. Ma też bardzo niski indeks glikemiczny. Sprawdzi się więc jako zdrowa przekąska dla osób na diecie. Agrest zawiera też dużą ilość błonnika pokarmowego, który utrzymuje uczucie sytości, obniża poziom cukru we krwi oraz poprawia perystaltykę jelit. 

owoce agrestu

owoce agrestu, źródło: depositphotos

Trawienie

Agrest zawiera duże ilości pektyn, które są elementami błonnika. Pomaga on w prawidłowym trawieniu pokarmów. Owoce zawierają ponadto kwas jabłkowy i cytrynowy, które również mają pozytywny wpływ na pracę żołądka. Jest to owoc szczególnie polecany dla osób cierpiących na zaparcia. Błonnik ze źródeł roślinnych ma pozytywny wpływ na zapobieganie różnych rodzajów raka, choroby serca, cukrzycy typu drugiego oraz nadwagi. Walczmy o zdrowie razem z agrestem.

Stawy i kości

Agrest pomaga w łagodzeniu objawów zwyrodnienia stawów. Zawarty w agreście wapń i magnez przyspieszają odzyskiwanie zdrowia po złamaniach. Zamiast oglądania telewizji z paczką czipsów na kolanach po złamaniu nogi, lepiej zaopatrzyć się więc w miskę pełną zielonych kulek. Wszystkim wyjdzie to na zdrowie.

Zdrowe oczy

Agrest doskonale wpływa na kondycję oczu, a to za sprawą dużej ilości luteiny. Jest to żółty barwnik roślinny, który gromadzi się w siatkówce oka. Działa on w niej jako filtr przeciwko promieniom UVA oraz UVB. Paradoksalnie, największa ilość luteiny znajduje się w czerwonej odmianie agrestu. Jeśli długie godziny spędzasz przy komputerze, dobrą przekąską będzie więc miseczka czerwonego agrestu

Niskokaloryczna przekąska z agrestu autor natali-natali611 pixabay.com

Miseczka agrestu, autor: natali-natali611/pixabay.com

Wspomagania układu krążenia

Agrest polecany jest także osobom, które zmagają się z wysokim cholesterolem. Jego spożycie redukuje jego poziom. Ponadto agrest zawiera też sporo rutyny, która wzmacnia naczynia krwionośne. 

Zastosowanie agrestu

Agrest najczęściej spożywa się na surowo. Z powodzeniem można jednak z niego robić także przetwory. Nadaje się na sok, dżemy, konfitury czy powidła. W celu jego dłuższego przechowywania agrest można również zamrozić.

Przeciwskazania do spożywania agrestu

Agrest wydaje się owocem niemal doskonałym. Pomaga na wiele dolegliwości i można go długo przechowywać pod postacią przetworów. Czy jednak będzie miał dobry wpływ na wszystkich? Niestety nie. Mimo niskiego indeksu glikemicznego, osoby chore na cukrzycę powinny uważać, ze spożywaniem dużej jego ilości. Inną grupą, która nie powinna przesadzać z agrestem, są osoby posiadające wrzody żołądka i dwunastnicy, zapalenie okrężnicy i jelit oraz te cierpiące na niewydolność nerek. 

Zdrowe potrawy z agrestem w roli głównej

Niezwykle dużą zaletą agrestu jest to, że można go używać w różnych fazach dojrzałości, co znacząco wpływa na smak owocu. Im bardziej dojrzały, tym bardziej słodki. W zależności od charakteru dania i naszych upodobań możemy stworzyć idealną kompozycję. 

Lekka sałatka z agrestem

Pierwszą propozycją jest zielona sałatka z agrestem. Do jej stworzenia potrzebujemy zielonych ogórków, kilku listków dowolnej sałaty, cebuli, agrestu oraz białej porzeczki. Dressing może stanowić ocet balsamiczny lub olej z dodatkiem ulubionych przypraw. Ta propozycja jest niskokaloryczna i dostarczy nam wielu witamin.

Krzew agrestu

Krzew agrestu, autor: Sztrapacska74/pixabay.com

Zdrowy i sycący deser agrestowy

Kolejny przepis to pięknie prezentujący się deser w słoiczku. Potrzebujemy klasyczny jogurt naturalny lub ten typu greckiego, 2 łyżki nasion chia lub siemienia lnianego oraz 300 gramów agrestu. Nasiona zalewamy gorącą wodą w objętości dwukrotnie większej niż ich ilość. Odstawiamy do ostygnięcia. Następnie do słoiczka nakładamy jogurt, ostudzony żel z nasion oraz agrest w całości, pokrojony lub zblendowany. Na koniec, jeśli ktoś akurat nie jest na diecie, może posypać deser wiórkami kokosowymi i czekoladą. 

Indyk z sosem agrestowym 

Pierś z indyka smażymy na rozgrzanym oleju z ulubionymi przyprawami. Kiedy indyk już prawie zostanie odpowiednio podsmażony, dodajemy agrest oraz miód. W zależności od stopnia dojrzałości owocu możemy dodać więcej lub mniej miodu. Całość podajemy z ryżem lub sałatą. Dodatek agrestu do mięsa sprawia, że danie to zyskuje niecodziennego charakteru.

Agrest to pyszny i zdrowy owoc, jednak nie jest dla każdego. Osoby, które cierpią na którąś z wymienionych w powyższym artykule dolegliwości, powinny skonsultować jego zastosowanie w diecie z lekarzem. Pozostali z nas mogą jeść go bez obaw i cieszyć się jego prozdrowotnymi właściwościami zarówno na surowo, jak i wszelakich wariacjach dań słodkich i wytrawnych. 

Fot. główna: Clyde Darra/flickr.com

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Informator Ogrodniczy

Zapisz się do naszego Informatora Ogrodniczego. Będziemy wysyłać Ci najważniejsze wiadomości Ogrodnicze w danym czasie. Dołącz do tysięcy ogrodników i ogrodniczek!